Delhin reitin siirtäminen alihankintaan ei ole meille ok!
24.10.2019
Alihankinta on Suomessa yrityksissä yleinen toimintatapa, jonka tarkoituksena ei ole murtaa työehtoja, vaan siirtää toimintoja tehokkaammalle ja osaavammalle toimijalle. Matkustamotyön ulkoistamisella alihankintaan EU/ETA maiden ulkopuolelle, puhutaan jostain aivan toisesta asiasta. Haluan että jäsenistössä on mahdollisimman laaja käsitys, mitä epäkohtia tähän liittyy. Meidän pitää yhtenäisenä rintamana ilmaista, että emme hyväksy matkustamotyön alihankintaa, joka on työehtojen shoppausta halvemmille työehdoille.Jatkamme asian selvittämistä kaikin mahdollisin keinoin. Alla on lisää tietoa alihankintaan liittyvistä näkökulmista. Toivon että jaksat perehtyä niihin ja kasvattaa omaa ymmärtämystäsi tästä monimutkaisesta asiasta.
Teksti ja kuvat: Jari Toivonen Puheenjohtaja, Suomen Lentoemäntä- Stuerttiyhdistys, SLSY ry Hallituksen jäsen, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto, AKT ry 23.10.2019
Alihankinta ei ole vaihtoehto, jolla tehdään säästöjä! Työnantajan näkökulmasta kyse on normaalista toiminnasta. Samaan aikaan kun neuvottelimme alkuvuodesta tulevaisuuden työehdoista, niin työnantaja valmisteli alihankintaa, jolla työehtojen muutokset rahoitetaan. Työnantajan mielestä tähän liittyvistä vaihtoehdoista ei tarvitse edes keskustella työntekijäpuolen kanssa ja työnantajan mielestä tässä ei ole minkäänlaista ongelmaa yhteiskuntavastuun näkökulmasta. Joudun toteamaan, että asiassa on suuri ongelma yhteiskuntavastuun näkökulmasta ja tulemme tekemään kaikkemme, että asiaan vedetään tarkempi raja. Yhteiskunnan normeja tulee noudattaa!
SLSY on koko 2000-luvun ollut selventämässä rajaa erityisesti EU/ETA maiden ulkopuolella olevien työntekijöiden työehtoihin liittyen. Olemme kohdanneet viranomaistulkinnassa valtavia pettymyksiä, mutta toisaalta olemme työnantajan kanssa jatkaneet yhteistä sopimista, kuten sitoumukset ulkoistamissuojasta. Olimme 2014/2015 säästöneuvottelujen aikana ylitsepääsemättömän uhan alla ja teimme työmarkkinakentässä sopimuksen ennen kuulumattomien palkkasäästöjen saavuttamiseksi ulkoistamissuojan vastineeksi. Luovuimme tällä neuvottelukierroksella näistä sitoumuksista kehittääksemme työehtojamme edelleen. Halusimme siirtyä normaaliin sopimisen tilaan ja osoitimme luottamusta Finnairin hienoon menestykseen. Vastineeksi saimme pelotteen ja epäluottamuksen yhteiseen sopimiseen. Alihankintaan liittyen on mm. Oikeuskansleri aiemmin lausunut (OKV/325/1/2014), että Finnair on tarkoituksenmukaisesti antanut viranomaiselle vääriä tietoja liittyen työlupaprosessiin. Alihankintaan perustuvia työlupia on aiemmin peruttu, mutta nyt niitä Finnair ehdottaa jälleen myönnettäväksi. Toki myös Oikeuskansleri on todennut, että väärien tietojen antamisesta ei seuraa säännönmukaista työlupien perumista. Finnairiin on vaikea luottaa sopijaosapuolena, eikä se ole osoittanut yhteiskuntavastuuta tässä asiassa!
Finnair on tehnyt kesällä 2019 päätökseen siirtää Delhin reitin matkustamopalvelu tehtäväksi täysin alihankintana intialaisella henkilökunnalla, joka on palkattu OSM Aviation -nimiseen yritykseen. Yrityksen suomalainen johtaja, joka on Finnairin entinen työntekijä, vastaa myös Finnairin Hong Kongin ja Singaporen paikallisella henkilökunnalla tehtävästä alihankintatyöstä. Työluvan harkintaprosessi on ilmeisesti parhaillaan meneillään ja Finnair jo kouluttaa näitä työntekijöitä. Alihankinta matkustamotyössä on Finnairin tulkintaa oikeuskäytännöstä, josta jäsenistölle on löydettävissä tulkintoja jäsensivuiltamme. Alihankinta matkustamotyössä ei ole työperäistä maahanmuuttoa, vaan työn ulkoistamista halvemmille työehdoille!
Erityisen ongelmallista Delhin reitin matkustamotyön alihankinnassa ovat nämä seikat:
Työehtojemme puolesta olemme tehokkaita, haluamme että pystymme palvelemaan laajasti eri kulttuureista tulevia matkustajia ja takaamme työehdoissamme Finnairille ainutlaatuista kilpailuetua. On vaikea ymmärtää, miksi työlupia myönnetään alihankintana suoritettavalle matkustamotyölle. Asiaa ei ole vielä käsitelty! |